RANCANGAN
PELAKSANAAN AKTIVITI
|
TARIKH/HARI/MASA : 20 November
2014/Khamis/10.00 pagi-10.20 pagi.
BILANGAN MURID : 10 orang
TAJUK
: Buih Sabun.
BIDANG
PEMBELAJARAN/KOMPONEN : Tunjang Sains
dan Teknologi-Awal sains.
OBJEKTIF PEMBELAJARAN : Pada akhir
pembelajaran murid dapat:
1. Meningkatkan
perasaan ingin tahu.
2. Menceritakan
pengalaman bermain sabun.
3. Memupuk
semangat bekerjasama.
PENGETAHUAN
SEDIA ADA :
1.
Murid pernah bermain buih sabun.
ALAT BANTU
MENGAJAR (ABM) : Pistol buih dan
air sabun.
SLOT
PELAKSANAAN AKTIVITI
|
LANGKAH/MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
|
Set Induksi 2
minit.
|
Menunjukkan gambar sabun.
|
1. Guru menunjukkan gambar sabun kepada murid.
2. Guru meminta murid meneka objek yang terdapat dalam gambar.
3. Murid melihat dan meneka objek yang terdapat dalam gambar.
|
BBM :
-Gambar sabun.
Penerapan Nilai :
- Murid mendengar arahan guru dengan baik.
|
|
Langkah 1
5 minit
|
Bersoal jawab mengenai sabun.
Contoh :
-Sabun mengeluarkan apa apabila terkena air?
Menerangkan tentang sabun.
Contoh :
-Sabun mengeluarkan buih apabila terkena air.
|
1. Guru bersoal jawab dengan murid mengenai sabun.
2. Guru menerangkan tentang sabun.
3. Murid menjawab soalan dan mendengar penerangan guru dengan baik.
|
BBM :
-Gambar sabun.
Penerapan Nilai : -Murid
mendengar arahan guru dengan baik.
|
|
Langkah 2
5 minit
|
Membuat aktiviti bermain buih sabun.
|
1. Guru menyediakan bahan untuk membuat buih sabun.
2. Guru menunjukkan cara membuat buih menggunakan pistol buih dan air
sabun kepada murid.
3. Guru meminta setiap orang murid membuat buih menggunakan pistol
buih dan air sabun.
3. Murid melihat dan membuat buih menggunakan pistol buih dan air
sabun.
|
BBM :
-Pistol buih.
-Air sabun.
Penerapan Nilai :
-Murid memberi kerjasama yang baik kepad guru.
|
|
Penutup
2 minit
|
Memberi tepukan dan pujian kepada murid.
|
1. Guru memberi pujian dan tepukan kepada murid.
2. Murid menerima pujian daripada guru kerana berjaya melakukan tugas
dengan baik.
|
BBM :
-
Penerapan Nilai : -Murid patuh pada arahan guru.
|
|
No comments:
Post a Comment