TARIKH/HARI/MASA : 20 November 2014/Khamis/10.00 pagi-10.20
pagi.
BILANGAN MURID : 10 kanak-kanak
TAJUK
: Ikan.
BIDANG
PEMBELAJARAN/KOMPONEN : Tunjang
Sains dan Teknologi (Awal Sains).
OBJEKTIF PEMBELAJARAN : Pada akhir pembelajaran murid dapat:
1. Membezakan
saiz besar dan kecil.
2. Mengenal
pelbagai warna.
PENGETAHUAN
SEDIA ADA :
1.
Murid sudah mengetahui saiz kecil dan besar.
ALAT BANTU
MENGAJAR (ABM) : Ikan besar, ikan kecil , kotak pancing ,kayu panjing, video,
laptop, dan lembaran kerja.
SLOT
PELAKSANAAN AKTIVITI
|
LANGKAH/MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
|
Set Induksi 3 minit.
|
Menayangkan video lagu “ikan kekek” kepada murid.
|
1. Guru menayangkan video lagu “ikan kekek” kepada murid.
2. Guru mengarahkan semua murid berdiri dan membuat gerakan berenang seperti ikan
sambil menyanyi lagu “ikan kekek” .
Ikan kekek mak
iloi iloi,
ikan gelama mak
ilai ilai,
nanti adik mak
iloi iloi,
pulang sama mak
ilai ilai,
ada satu si ikan
parang,
badannya panjang
berbelang-belang,
isinya sikit
banyak tulang,
sedap makan
kalau masak pindang.
3. Murid berdiri dan membuat gerakan berenang seperti ikan sambil
menyanyi lagu “ikan kekek” bersama guru.
Ikan kekek mak
iloi iloi,
ikan gelama mak
ilai ilai,
nanti adik mak
iloi iloi,
pulang sama mak
ilai ilai,
ada satu si ikan
parang,
badannya panjang
berbelang-belang,
isinya sikit
banyak tulang,
sedap makan
kalau masak pindang.
|
BBM :
-Video.
-Laptop.
Penerapan Nilai :
-Murid berkerjasama dengan guru ketika menyanyi dan membuat
pergerakan.
|
|
Langkah 1
5 minit
|
Menunjukkan ikan yang berlainan saiz iaitu saiz kecil dan saiz besar.
|
1. Guru menunjukkan ikan yang berlainan saiz iaitu saiz kecil dan saiz
besar.
2. Guru memberi arahan supaya murid meneka saiz ikan yang ditunjukkan
oleh guru sama ada kecil atau besar.
3. Murid meneka saiz ikan yang ditunjukkan oleh guru dengan penuh
keyakinan.
|
BBM :
-Model ikan yang berlainan saiz iaitu saiz besar dan saiz kecil.
Penerapan Nilai :
-Murid menjawab pertanyaan guru dengan yakin.
|
|
Langkah 2
10 minit
|
Memancing ikan mengikut arahan guru.
Bersoal jawab tentang warna.
|
1. Guru memanggil setiap orang murid ke hadapan untuk memancing ikan
di dalam kotak pancing menggunakan kayu pancing yang di sediakan oleh guru.
2. Guru mengarahkan murid untuk menangkap ikan mengikut arahan sama
ada menangkap ikan bersaiz besar atau kecil.
3.Guru bersoal jawab dengan murid tentang warna ikan yang di pancing.
4. Murid mendengar arahan guru dengan teliti dan menangkap ikan di
dalam kotak pancing mengikut arahan dengan menggunakan kayu pancing yang di
sediakan oleh guru.
5.Murid memberitahu guru warna ikan yang di pancing.
|
BBM :
-Model ikan yang berlainan saiz iaitu saiz besar dan saiz kecil.
-Kotak pancing.
-Kayu pancing.
Penerapan Nilai :
-Murid mendengar arahan guru dengan baik.
|
|
Penutup
2 minit
|
Menunjukkan ikan yang berlainan saiz dan bersoal jawab dengan dengan
murid tentang saiz ikan yang di tunjuk.
|
1. Guru menunjukkan ikan yang berlainan saiz dan bersoal jawab dengan
dengan murid tentang saiz ikan yang di tunjuk olehnya.
2. Guru memberi pujian dan tepukan kepada murid.
3. Murid memberi respon terhadap soalan yang di beri oleh guru dengan
baik.
|
BBM :
-Model ikan yang berlainan saiz iaitu saiz besar dan saiz kecil.
Penerapan Nilai :
-Murid menjawab pertanyaan guru dengan baik dan yakin.
|
|
No comments:
Post a Comment