RANCANGAN PENGAJARAN
SLOT / AKTIVITI PRASEKOLAH
Kelas :
Tadika Cahaya Murni
Tarikh :
06 Ogos 2014
Hari :
Rabu
Masa : 40
Minit (08.30 pagi-09.10 pagi)
Bil.
Murid : 10
Orang
Umur : 5+
Tahun
Modul : Modul Bertema
Tajuk/tema :
Perkembangan Sosioemosi
Tunjang
utama : Tunjang
Keterampilan diri
Standard
kandungan : (PSE 1.1) Mengenali emosi sendiri
Standard
pembelajaran : (PSE
1.15) Mengenal pasti jenis-jenis emosi gembira,
sedih,
takut dan marah.
(PSE 1.14) Menceritakan pengalaman emosi yang
melibatkan perasaan
gembira,sedih,takut dan marah.
Kesepaduan
tunjang : Tunjang
Komunikasi – Bahasa Malaysia
(BM 2.4.1) Menceritakan perkara
yang didengar dengan
menggunakan ayat yang mudah.
Objektif
pembelajaran : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid
dapat:-
i.)Menunjukkan contoh perasaan seperti sedih, dan gembira
melalui
mimik muka
ii.) Menyatakan jenis perasaan berdasarkan gambar yang
dilihat
Pengetahuan
sedia ada :
Murid tahu keadaan emosi marah, gembira dan sedih
dengan keadaan sekelilingnya setiap hari.
Kemahiran
berfikir (KB) : Membezakan
emosi rakan-rakan.
Penyerapan
nilai (PN) : Berkeyakinan diri dan berani.
Alat
bantu mengajar (BBM) : Kotak tisu, gambar-gambar mimik muka dan
lembaran
kerja,
lagu, komputer
Fokus
kecerdasan pelbagai (MI) : Kecerdasan interpersonal, intrapersonal.
Kosa
kata :
Marah, sedih, takut, dan gembira.
SLOT PENGAJARAN
LANGKAH
/MASA
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI
GURU
|
AKTIVITI
MURID
|
CATATAN/BBM
|
Set
Induksi
(5 minit)
|
Emosi
(tunjuk salah satu emosi kepada murid)
|
1.Guru menerangkan jenis-jenis emosi.
2. Guru menunjukkan gambar mimik muka kepada
murid.
|
1.Murid mendegar penerangan yang guru lakukan.
2.Murid melihat gambar emosi yang ditunjukkan.
|
ABM :
-Gambar mimik muka.
|
Langkah
1
(10 minit )
|
Soal jawab tentang gambar mimik muka.
|
1.Guru menunjukkan salah satu gambar mimik muka.
2.Guru meminta seorang pelajar untuk menjawab emosi
apa yang dilihat oleh mimik muka tersebut.
|
1.Murid melihat dan bersedia untuk menjawab soalan
gambar mimik muka yang ditunjukkan oleh guru tersebut.
|
ABM :
-Gambar mimik muka.
KB :
- Menjana idea
PN :
-Yakin
MI :
-Kecerdasan interpersonal
|
Langkah
2
(10 minit )
|
Aktiviti Murid
|
1.Guru menyediakan satu kotak besar.
2.Didalam kotak isi gambar mimik muka.
3.Guru menerangkan kepada murid cara bermain.
4.Guru memanggil dua orang murid dan mengambil
gambar mimik muka di dalam kotak dan berlakon dengan situasi yang mereka
dapat.
|
1.Murid bersedia untuk dipanggil oleh guru.
2.Dua orang murid akan kehadapan dan mengambil
satu gambar mimik muka didalam kotak.
3.Murid berlakon dengan situasi gambar yang mereka
dapat.
|
ABM:
-Kotak
-Gambar mimik muka.
KB :
-Berfikir menyelesaikan tugasan.
PN:
-Berkeyakinan dan berani.
MI:
-Kecerdasan intrapersonal.
-Kecerdasan kinestetik
|
Langkah
3
(10 minit)
|
Membuat aktiviti lembaran
kerja.
|
1. Guru memberikan lembaran
kerja kepada setiap orang murid.
2. Guru mengarahkan murid
memadankan gambar emosi dengan perkataan yang menunjukkan emosi yang betul.
|
1. Murid membuat lembaran kerja
yang diberi oleh guru dengan baik.
|
ABM : Lembaran kerja.
KB:
- Berfikir menyelesaikan tugasan.
PN:
-Berkeyakinan
-Tekun
MI:
-Interpersonal
|
Penutup
(5 Minit)
|
Ulangan tentang Emosi
|
1.Menunjuk semula gambar-gambar mimik muka dan
menyoal semula tentang emosi gambar.
|
1.Murid-murid menjawab dan melakukan satu persatu
emosi yang ditunjukkan oleh guru.
|
ABM:
-Gambar mimik muka.
KB : Refleksi
PN : Berkeyakinan diri dan berani.
|
Assalamualaikum , nak tanya ni , macam mana nak masukkan lagu dalam blog ea ? :)
ReplyDelete